روش‌ های نگهداری از باتری خودرو

درست است که باتری ماشین یک کالای مصرفی است و پس از پایان تاریخ مصرفش از کار می‌افتد، اما با استفاده از روش های نگهداری از باتری خودرو می‌توان طول عمر باتری ماشین را تا حد مطلوبی افزایش داد. گفته می‌شود باتری‌های اسیدی 2 الی 3 و باتری‌های اتمی 3 الی 5 سال عمر می‌کنند. این رقم میانگین است و طول عمر واقعی باتری بستگی فراوانی با عواملی همچون آب و هوا، جاده، شیوه نگهداری و میزان استفاده از ماشین دارد. در این مقاله قصد داریم با معرفی روش های نگهداری از باتری خودرو به شما کمک کنیم تا در این شرایط سخت اقتصادی بتوانید طول عمر باتری ماشین‌تان را تا حد امکان افزایش داده و دردسر تعویض باتری خودرو را تا مدتی عقب‌تر بیاندازید؛ پس به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

حفظ سلامت باتری

روش های نگهداری از باتری خودرو را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول مربوط به حفظ سلامت خود باتری است. چرا که در بسیاری از موارد که باتری خراب می‌شود، دلیل اصلی بی‌توجهی به نیازها و الزامات نگهداری باتری می‌باشد. برخی از موارد زیر تنها برای باتری‌های اسیدی صدق می‌کنند، چون باتری‌های اتمی ذاتا طوری طراحی شده‌اند که هیچ نیازی به فرآیندهای نگهداری (تنها به‌جز فرآیندهای شستشو و پاکسازی) نداشته باشند.

1. پاکسازی پایانه‌های باتری با آب و جوش شیرین

ابتدا باید پایانه مثبت و منفی باتری را تشخیص دهید. همیشه به یاد داشته باشید که باید نخست پایانه منفی را قطع کنید. پیچی که سیم‌ها را به پایانه منفی وصل کرده‌اند را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و سیم‌ها را بلند کنید. حال همین مرحله را برای پایانه مثبت نیز اعمال کنید. مراقب باشید که به هیج وجه سیم‌های مثبت و منفی با هیچ قطعه فلزی ماشین اصابت نکنند. سپس با نسبت ۱به ۱، آب و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید. یک فرچه سیمی مسواکی زبر را به مخلوط به‌دست آمده فرو کنید . هر دو پایانه باتری را فرچه بکشید.

 

  • پس از پایان کار با یک پارچه نم‌دار پایانه‌ها را تمیز کنید.

 

  • به خاطر داشته باشید که پس از پایان کار سیم‌ها را به درستی وصل کنید. همیشه باید پایانه مثبت، اول وصل بشود.

 

  • زنگار و رسوب روی پایانه‌های باتری موجب کاهش عملکرد و طول عمر باتری می‌شوند. 

 

2. برای پیشگیری از رسوب دوباره، از اسپری تمیزکننده باتری استفاده کنید

پس از آنکه پایانه‌های باتری را پاکسازی کردید، حال وقت آن است که با استفاده از اسپری تمیزکننده باتری، مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی و رسوب را افزایش دهید. قوطی اسپری را با فاصله ۱۰ سانتی‌متر از پایانه نگه دارید و سپس اسپری کنید تا پایانه و اتصالات به‌ خوبی به ماده محافظت‌کننده آغشته شوند. سپس همین مرحله را برای پایانه دیگر تکرار کنید.

 

  • برای بهرمند شدن از بهترین عملکرد اسپری، بهتر است پس آنکه سیم‌ها را به باتری وصل کردید از اسپری استفاده نمایید.

 

  • اسپری محافظ سرباتری در بیشتر فروشگاه‌های لوازم یدکی موجود می‌باشد. تنها از محصولاتی استفاده کنید که اختصاصا برای محافظت از سرباتری تولید شده باشند.

 

3. باتری را داخل کاپوت فیکس کرده و ببندید تا از تکان خوردن آن جلوگیری کنید

یکی از عواملی که می‌تواند در بلندمدت آسیب‌های فراوانی به باتری وارد کند، لرزش باتری درون کاپوت است. بست‌های باتری وظیفه دارند که باتری را ثابت نگه داشته و از بروز صدمه به باتری در اثر لرزش جلوگیری کنند. برای آزمایش بست‌های باتری، کاپوت را باز کرده و با دست باتری را تکان بدهید. اگر باتری تکان بخورد یعنی بست‌ها به اندازه کافی محکم نیستند. پیچ‌هایی که باتری و بست‌ را به هم متصل کرده‌اند را شناسایی کنید؛ این پیچ‌ها را معمولا می‌توان در بالای باتری، جایی که بست از روی باتری گذر می‌کند یافت. با استفاده از آچار مناسب، پیچ‌ها را در جهت عقربه ساعت بچرخانید تا سفت بشوند.

 

  • بست‌های باتری در ماشین‌های مختلف می‌توانند متفاوت باشند. در بیشتر موارد، بست‌ها از روی باتری رد می‌شوند. این نوع از بست‌ها به آسانی قابل شناسایی هستند. اما بست باتری در برخی خودروها زیر باتری واقع شده است. اگر روی باتری بستی ندیدید، زیر باتری را بررسی کنید.

 

  • اگر بست به هر شکلی آسیب دیده بود، آن را تعویض کنید. بست باتری را می‌توان از هر فروشگاه لوازم یدکی‌ای خریداری کرد.

 

                                                                                                     

4. از باتری خود در برابر سرما و گرما محافظت کنید

سرمای شدید و گرمای شدید از بزرگ‌ترین دشمنانی هستند که می‌توانید برای باتری خود تصور کنید. گرمای شدید موجب تبخیر مایعات باتری شده و عمر و سلامتی آن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای محافظت از باتری خود در تابستان‌های گرم، بهتر است از پارکینگ‌های مسقف استفاده کرده یا اینکه حداقل ماشین خود را در سایه پارک کنید. استفاده از چادر ماشین نیز می‌تواند حرکت خوبی در راستای محافظت از باتری در برابر گرما به حساب بیاید. رادیاتور ماشین مسئول خنک نگه داشتن موتور است. اگر رادیاتور مشکل داشته باشد، حرارت موتور بالا رفته و آسیب بیشتری به باتری وارد می‌کند؛ بنابراین همیشه بهتر است پیش از تابستان یا سفر به مناطق گرم، رادیاتور خود را بررسی و پاکسازی کنید.
از طرف دیگر اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید یا زمستان سردی را در پیش دارید، کاور عایق گرمای باتری ماشین می‌تواند از خوابیدن باتری در زمستان جلوگیری کند. این کاورها در واقع ژاکت‌هایی هستند که به تن باتری ماشین‌تان می‌کنید تا در زمستان گرم نگهش دارید. عایق گرمای ماشین را از فروشگاه‌های لوازم یدکی تهیه کرده و طبق کاتالوگ محصول آن را روی باتری نصب کنید.

 

  • عایق‌های گرمای باتری عموما به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول صرفا پارچه عایقی است که دور باتری پیچیده می‌شود. این نوع عایق قیمت کمتری دارد و اثرگذاری آن نیز از دسته بعدی کمتر است. دسته دوم نوعی پوشش لاستیکی است که در سرما متورم شده و باتری را عایق می‌کند. این نوع عایق‌کاری بهتری برای باتری ارائه می‌دهد.

 

  • برای استفاده از برخی عایق‌ها باید باتری را از کاپوت بیرون بیاورید تا بتوانید کاملا آن را بپوشانید. اما بعضی عایق‌های دیگر را می‌توان هنگامی که باتری سر جای خود قرار دارد دور ان پیچید. برای استفاده صحیح از عایق گرمای باتری به کاتالوگ محصول رجوع کرده یا از فروشنده آن کمک بگیرید.

 

5. سطح مایعات باتری را بررسی کرده و در صورت کم بودن آن، آب مقطر به باتری اضافه کنید

درپوش‌های روی باتری را باز کنید و داخل هر یک را با استفاده از چراق‌قوه بررسی کنید. مایع باتری باید صفحه‌های باتری را بپوشاند، در غیر این صورت سطح مایع باتری کمتر از حد لازم است. در ورودی‌های لازم آب مقطر بریزید تا صفحه‌های باتری را بپوشاند.

 

  • پیش از بستن درپوش باتری، به‌خوبی باتری و درپوش را دستمال بکشید تا از ورود آلودگی به باتری جلوگیری کنید.

 

  • ممکن است برای باز کردن درپوش به پیچ‌گوشتی ۲ سو نیاز پیدا کنید. به هر ترتیب مراقب باشید که در پایان کار درپوش‌های باتری حتما به درستی بسته بشوند.

 

  • فقط و فقط از آب مقطر استفاده بکنید؛ نه آب لوله‌کشی! آب لوله‌کشی حاوی مواد معدنی‌ای می‌باشد که عملکرد باتری را به شدت کاهش می‌دهند.

 

  • هربار که قصد تعویض روغن موتور را دارید (یا حداقل هر ۶ ماه یک‌بار) سطح مایع باتری را بررسی کنید.

 

6. باتری‌‌هایی را بخرید که تنها یک ماه از تاریخ تولیدشان گذشته باشد

وقتی زمان تعویض باتری فرا می‌رسد، همیشه یک باتری نو بخرید. طرفین باتری را بررسی کنید و تاریخ تولید آن را پیدا کنید. حتما باتری‌ای بخرید که نهایتا تنها ۱ ماه از تاریخ تولیدش گذشته باشد تا بهترین عملکرد باتری را تجربه کنید.

 

  • خرید باتری تازه مهم است چرا که باتری‌ها با گذر زمان ضعیف می‌شوند. باتری‌ای که ۱ ماه از تاریخ تولید آن گذشته باشد احتمالا طول عمر کوتاه‌تری نسبت به یک باتری تازه‌تر خواهد داشت.

 

  • از خریداری باتری‌های دست دوم و زیر قیمت اکیدا بپرهیزید! این باتری‌ها در بیشتر موارد عمر زیادی برایتان نخواهند کرد.

 

حفظ شارژ باتری

مورد دوم در آموزش نحوه نگهداری از باتری خودرو، آموزش حفظ شارژ باتری می‌باشد. دلیل بسیاری از مشکلاتی که برای باتری پیش می‌آید هیچ ارتباطی به نحوه نگهداری و سلامت باتری ندارند، بلکه ریشه مشکل در استفاده نادرست و سهل‌انگارانه از باتری ماشین می‌باشد. در این بخش به معرفی تمامی مواردی که می‌توانند موجب کاهش و تخلیه شارژ باتری ماشین بشوند اشاره کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این بخش بتوانیم کمکی بکنیم تا افراد بیشتری توجه‌شان نسبت به باتری‌ ماشین‌شان را افزایش بدهند.

1. هرگونه دستگاه یا لوازم جانبی برقی را هنگام خاموشی از خودرو جدا کنید

وقتی ماشین خاموش است دستگاه‌ها و لوازم جانبی برقی انرژی لازم خود را مستقیما از باتری دریافت می‌کنند. تمام تلفنهای همراه، مسیریاب یا هر وسیله دیگری که به ماشین وصل کرده‌اید را هنگام خاموش بودن ماشین از آن جدا کنید و هیچ چیز را تا زمانی که ماشین را دوباره روشن نکرده‌اید وصل نکنید.

 

  • هیچ وسیله‌ای نباید هنگام خاموشی خودرو به آن متصل باشد. این کار می‌تواند منجر به خالی شدن باتری بشود.

 

2. در صورت خاموش بودن موتور، چراغ‌های جلو و داخلی را خاموش کنید

درست مانند لوازم جانبی، چراغ‌ها نیز هنگام خاموشی خودرو انرژی خود را از باتری تامین می‌کنند. وقتی ماشین را خاموش می‌کنید تمام چراغ‌هایی که روشن هستند را نیز خاموش کنید. تا روشن شدن دوباره موتور ماشین، آن‌ها را روشن نکنید.

 

  • پیش از پیاده شدن از ماشین مطمئن شوید که چراغ‌های جلو و داخلی را خاموش کرده‌اید.

 

3. به طور مرتب رانندگی کنید تا شارژ باتری را محفوظ نگه دارید

باتری ماشین هنگام حرکت توسط دینام شارژ می‌شود، بنابراین اجازه ندهید ماشین برای مدت زیادی بدون حرکت باقی بماند. اگر در موقعیتی هستید که به ماشین خود نیاز ندارید هفته‌ای یک‌بار به مدت حداقل ۲۰ دقیقه رانندگی کنید تا باتری ماشین‌تان فرصت شارژ کردن خود را داشته باشد.

 

  •  اگر به هر دلیلی شرایط رانندگی را ندارد، اجازه دهید ماشین به مدت ۲۰ دقیقه درجا کار کند. این روش راه حل چندان ایده‌آلی نیست اما به باتری ماشین کمک می‌کند تا شارژ خود را حفظ کند.

 

4. ولتاژ باتری خود را روی ۱۲.۶ نگه دارید

این ولتاژ، بهترین ولتاژ برای باتری محسوب می‌شود. اگر ولتاژ باتری کمتر از این میزان باشد باتری عملکرد و طول عمر باتری با افت چشمگیری مواجه خواهد شد. یک ولت‌متر تهیه کرده و کابل مثبت (قرمز) را به پایانه مثبت باتری و کابل منفی (مشکی) آن را به پایانه منفی باتری متصل کنید. اتصال را برای چند ثانیه حفظ کنید تا ولت‌متر گزارشش را آماده کند.

 

  • اگر شارژ باتری زیر ۱۲.۶ ولت بود باید از شارژر باتری ماشین استفاده کنید. ابتدا کابل منفی شارژر را به پایانه منفی باتری و سپس کابل مثبت را به پایانه مثبت متصل کنید و باتری را تا ولتاژ ۱۲.۶ شارژ نمایید.

 

  • همیشه هنگام آزمایش شارژ و استفاده از شارژر باتری ماشین دستکش کار بپوشید.

 

  • باتری خود را هر ۶ ماه بررسی کنید. بررسی ولتاژ باتری در فصل سرما بسیار ضروری است چرا که دمای پایین می‌تواند موجب کاهش شارژ باتری بشود.

 

5.  اگر قصد دارید برای مدت زیادی از ماشین‌تان استفاده نکنید، یک شارژر قطره‌ای به باتری وصل کنید

شارژر قطره‌ای به یک خروجی برق متصل شده و شارژ باتری را ثابت نگه می‌دارد. این باعث می‌شود که حتی اگر از ماشین‌تان استفاده نکنید هم باتری شارژ مناسب خود را حفظ کند. این ترفند برای ماشین‌هایی که زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کنید می‌تواند بسیار کارساز باشد. طریقه استفاده از شارژر قطره‌ای درست مانند تمامی شارژرهای دیگر است؛ تنها لازم است کابل‌های مثبت و منفی شارژر را به پایانه‌های مثبت و منفی باتری متصل کرده و تا زمانی که بخواهید دوباره از ماشین‌تان استفاده کنید شارژر را از باتری جدا نکنید. ضمنا مثل همیشه به خاطر داشته باشید که باید اول کابل منفی و بعد از آن کابل مثبت را وصل کنید!

 

  • شارژرهای قطره‌ای نزد صاحبان خودروهای کمیاب یا کلکسیونی که زیاد با آن‌ها رانندگی نمی‌شود از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

 

  • بهتر است هنگام استفاده از شارژر قطره‌ای، ماشین در یک پارکینگ مسقف پارک باشد تا از نفوذ گرد و غبار و آلودگی به کاپوت جلوگیری شود.

 

جمع‌بندی

درست است که باتری ماشین بالاخره روزی از کار می‌افتد و نیاز به تعویض پیدا می‌کند، اما اگر بدانید راه‌هایی وجود دارند که این اتفاق را به تعویق بیاندازند، آیا ترجیح نمی‌دهید با کمی توجه به استفاده‌تان از ماشین و رعایت روش های نگهداری از باتری ماشین، تعویض باتری را عقب بیاندازید؟ اما اگر راستش را بخواهید یک نکته دیگر باقی مانده است که می‌تواند به شما کمک کند تا بهره بیشتری از باتری ماشین‌تان ببرید. خرید یک باتری قوی و باکیفیت می‌تواند عملکرد قدرتمند باتری را تا چندین سال برای شما تضمین بکند. اگر از خودتان می‌پرسید از کجا می‌توانید باتری‌هایی خریداری کنید که خیال‌تان از بابت کیفیت و اصالت کالاهای آن راحت باشد، پیشنهاد ما به شما آقای باطری می‌باشد. آقای باتری با فروش باتری‌های با کیفیت اصل، ارائه ضمانت اصالت کالا و خدمات پس از فروش و ارسال، نصب و آزمایش رایگان باتری تجربه تعویض باتری را به کام‌تان شیرین خواهد کرد.